سر به فلك كشيدن
پرواز سر به فلك كشيده با استفاده از بادي كه توسط يك جسم ثابت مانند تپه شني يا پشته به سمت بالا هدايت مي شود ، حاصل مي شود. در اوج گرفتن شيب ، خلبانان در طول يك ويژگي شيب در چشم انداز پرواز مي كنند ، با تكيه بر بالابر ارائه شده توسط هوا ، كه هنگام عبور از روي شيب ، مجبور به بالا مي شوند. افزايش شيب به شدت در يك دامنه مشخص به يك باد ثابت وابسته است (دامنه مناسب به عملكرد بال و مهارت خلبان بستگي دارد).
باد كم و آسانسور ناكافي براي ماندن در هوا وجود دارد (خلبانان در پايان شيب خراشيده مي شوند). با وزش باد بيشتر ، گلايدرها مي توانند فراتر و جلوتر از شيب را به پرواز درآورند ، اما باد بسيار زياد است و خطر برگشتن به بالاي شيب وجود دارد. شكل خاصي از اوج گرفتن خط الرأس "افزايش condo" است ، جايي كه خلبانان در يك رديف از ساختمانهايي كه "خط الراس" مصنوعي تشكيل مي دهند ، اوج مي گيرند. اين شكل از افزايش به ويژه در زمين هاي مسطح كه هيچ پشته طبيعي وجود ندارد ، اما تعداد زيادي "برجستگي" ساخته شده توسط بشر وجود دارد ، استفاده مي شود.
پرواز گرمايي
هنگامي كه خورشيد زمين را گرم مي كند ، زمين مقداري از گرماي خود را به يك لايه نازك هوا واقع در بالاي آن مي تاباند. هوا رسانايي حرارتي بسيار ضعيفي دارد و بيشتر انتقال گرما در آن به صورت همرفت انجام مي شود - ستونهاي در حال افزايش هواي گرم را تشكيل مي دهند كه به آنها گرما گفته مي شود. اگر زمين يكنواخت نباشد ، بعضي از ويژگي ها را بيش از ساير موارد گرم مي كند (مانند صخره هاي سنگي يا ساختمان هاي بزرگ) و اين گرما گراها معمولاً در همان نقطه تشكيل مي شوند ، در غير اين صورت تصادفي تر خواهند بود. گاهي اوقات اين ممكن است يك ستون ساده در حال افزايش هوا باشد. بيشتر اوقات ، آنها به صورت پهلو در باد منفجر مي شوند و از منبع جدا مي شوند ، بعداً يك حرارت جديد ايجاد مي شود.
هنگامي كه يك خلبان يك حرارت را پيدا كرد ، شروع به پرواز در يك دايره مي كند ، و سعي مي كند دايره را روي قوي ترين قسمت حرارتي ("هسته") قرار دهد ، جايي كه هوا سريعترين افزايش را دارد. بيشتر خلبانان از يك ارتفاع سنج متغير ("vario") استفاده مي كنند ، كه سرعت صعود را با بوق و / يا يك نمايش بصري نشان مي دهد ، تا به هسته در يك حرارت كمك كند.
غالباً محلولهاي حرارتي غرق شديدي وجود دارد و همچنين تلاطم شديد منجر به فروپاشي بال مي شود زيرا خلبان سعي مي كند وارد يك حرارت قوي شود. پرواز حرارتي خوب مهارتي است كه يادگيري آن به زمان نياز دارد ، اما يك خلبان خوب اغلب مي تواند يك گرما را تا پايه ابر هسته كند.
- ۱۷ بازديد
- ۰ نظر